1. Integritetspolicy (GDPR)
Integritetspolicy (GDPR)
Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Dina uppgifter används endast för att administrera din beställning och för att ge bästa möjliga service. Vi delar aldrig dina personuppgifter med tredje part utan ditt uttryckliga samtycke.
Du har rätt att begära information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig, samt begära rättelse eller radering av dessa. Kontakta oss på helloyou@g-oldatelier.se vid frågor om dataskydd eller om du vill utöva dina rättigheter.
Allmänna villkor
Omfattning och Tillämpning
Dessa villkor gäller för alla beställningar via G’Old Atelier AB:s webbplats (www.g-oldatelier.se) och våra officiella kanaler såsom Instagram, Facebook, WhatsApp och framtida plattformar. Villkoren kan uppdateras löpande. Kontrollera alltid villkoren före varje köp.
Behörighet
Du måste vara minst 18 år och inte stå under förmyndarskap för att kunna beställa. Minderåriga måste ha vårdnadshavares godkännande. Vid felaktiga uppgifter kan köparen bli ansvarig för eventuella kostnader.
Konsumenträttigheter och Ångerrätt
Vid köp på distans har du som konsument 14 dagars ångerrätt enligt svensk lag.
Undantag: Ångerrätten gäller inte för specialbeställda eller restaurerade varor, då dessa anpassas efter dina önskemål och påbörjat arbete inte kan ångras. Vid frågor om ångerrätt, kontakta oss innan beställning.
Läderrestaurering
Allmänna Villkor för Tjänster
Tjänsteförfrågningar hos G’Old Atelier
Kunden ska lämna en utförlig och korrekt beskrivning av de restaureringstjänster som önskas vid kontakt med G’Old Atelier. G’Old Atelier ansvarar inte för eventuella avvikelser eller fel som uppstår till följd av ofullständig eller felaktig information från kunden.
Tilläggsarbeten och Extra Kostnader
Om det blir nödvändigt att utföra tilläggsarbete eller uppkomma extra kostnader för att uppnå överenskommen restaureringsstandard, ska G’Old Atelier informera kunden om det uppdaterade kostnadsförslaget och den nya beräknade slutförandetiden. Inget tilläggsarbete påbörjas utan kundens uttryckliga godkännande.
Förfalskningar eller Föremål av Låg Kvalitet
Om G’Old Atelier vid inspektion konstaterar att ett föremål är en förfalskning eller tillverkat av material med otillräcklig kvalitet, lämnas ingen garanti – vare sig uttrycklig eller underförstådd – för restaureringens resultat eller framgång. Kunden informeras om detta och kan därefter välja att antingen fortsätta eller avböja vidare tjänster. Om kunden väljer att avböja ansvarar denne för samtliga kostnader som uppkommit fram till den tidpunkten, inklusive en avgift på 250 SEK för frakt och bedömning.
Retur, Kassering och Donation av Ej Restaurerbara Föremål
Om ett föremål vid inspektion visar sig inte motsvara den beskrivning eller det skick som angavs vid kontakt, och/eller bedöms som omöjligt att restaurera, ansvarar kunden för en avgift på 250 SEK för antingen returfrakt eller kassering av föremålet. Kassering sker i enlighet med gällande EU-lagstiftning för hantering av textil- och läderavfall, inklusive principen om utökat producentansvar (EPR) samt relevanta EU-direktiv om avfallshantering, vilka kräver hållbar och ansvarsfull hantering, sortering och återvinning av textil- och läderprodukter.
Om G’Old Atelier, efter eget omdöme, bedömer att föremålet är brukbart men inte lämpat för restaurering, förbehåller sig ateljén rätten att donera föremålet till välgörenhet utan extra kostnad för kunden.
Oåterkallelighet vid Restaurering
När restaureringstjänster har påbörjats är dessa oåterkalleliga. På grund av restaureringsprocessens hantverksmässiga karaktär och originalmaterialens egenskaper kan mindre avvikelser eller ojämnheter förekomma. G’Old Atelier ansvarar inte för sådana mindre imperfektioner.
Kundsupport hos G’Old Atelier
Om kunden upptäcker några problem som inte tidigare har kommunicerats, ska kunden utan onödigt dröjsmål meddela G’Old Atelier. G’Old Atelier åtar sig att ge skälig assistans för att hantera sådana frågor.
Vid frågor eller behov av förtydliganden kring dessa villkor rekommenderas kunden att kontakta G’Old Atelier innan något föremål skickas in.
Slutresultat
På G’Old Atelier är vi stolta över vårt hantverk och vårt engagemang för kvalitet. Eftersom allt arbete utförs för hand kan det färdiga resultatet skilja sig något från industriellt tillverkade produkter. Vår unika process innebär att varje skapelse är individuell och inte kan jämföras direkt med massproducerade varor. Vi tillhandahåller inte fotografier av arbetsprocessen eller av ofärdiga produkter/tjänster.
G’Old Atelier är specialiserat på att restaurera exklusiva läderaccessoarer. Slutresultatet av en restaurering beror på typen och skicket av det ursprungliga lädret. De flesta lyxmärken använder högkvalitativa läder och komponenter från ledande leverantörer i Europa, och vårt restaureringsarbete utgår från att åtgärda problem i just detta högklassiga material.
Kunden bekräftar och accepterar, genom att godkänna sin beställning, att denne litar på G’Old Ateliers yrkesskicklighet och hantverk och godtar slutresultatet som ett uttryck för denna process.
Policy för Restaurerbara Material
På G’Old Atelier restaurerar vi uteslutande accessoarer tillverkade av högkvalitativt läder. Vi accepterar inte föremål av plast eller syntetiska material för restaurering.
Det är kundens ansvar att säkerställa vilken materialkomposition föremålet har innan det skickas till oss. Om vi vid inspektion konstaterar att föremålet inte är tillverkat av läder, eller på annat sätt inte uppfyller våra materialkrav, meddelar vi kunden omgående.
I sådana fall har kunden följande alternativ:
Skicka en förbetald returetikett så att vi kan returnera föremålet;
Begära att vi ordnar returfrakt, vilket sker till en fast kostnad av 250 kr som betalas i förskott;
Välja att vi kasserar föremålet på ett ansvarsfullt sätt utan kostnad;
Donera föremålet till en lokal välgörenhetsbutik, vilket vi kan ombesörja utan extra avgift.
Kunden ska bekräfta sitt val av alternativ efter att ha mottagit vårt besked.
Återställda objekt till salu
Varor till försäljning
För varor som säljs via våra partnerplattformar gäller respektive plattforms villkor, retur- och fraktpolicy.
Skadade produkter
Vid köp via partnerplattformar gäller deras villkor för reklamation och returer.
Färgavvikelser
Vi kan inte garantera att färger som visas online exakt motsvarar produktens verkliga färg. Variationer kan förekomma beroende på skärminställningar.
Reklamationer
Reklamationer gällande slutresultat eller service ska göras skriftligen vid mottagandet av det restaurerade föremålet. Skicka en detaljerad beskrivning till helloyou@g-oldatelier.se så hanterar vi ärendet individuellt.
Tvistlösning
Eventuella tvister som uppstår med anledning av dessa villkor ska tolkas och avgöras enligt svensk lag. Tvist kan prövas av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans
Priser och Offert
Priserna som anges under ”Tjänster” inkluderar moms men omfattar inte leveranskostnader eller eventuella betalningsavgifter. För servicebeställningar från länder utanför Europeiska unionen kan tullavgifter eller andra skatter och avgifter tillkomma på slutpriset.
Våra prislistor är generella riktlinjer och inte slutgiltiga. Eftersom varje restaurering är unik lämnar vi en personlig offert efter att ha granskat tydliga bilder eller videor av ditt föremål.
Denna offert kan justeras efter inspektion av föremålet på plats. Om några ändringar behövs skickar vi ett uppdaterat kostnadsförslag för ditt godkännande innan vi påbörjar arbetet.
Betalning
Betalning kan göras i svenska kronor (SEK) och sker via våra Link-to-Pay-alternativ, såsom Mastercard, Maestro, Visa, Visa Electron, Visa Pay, Diners Club International, Discover, JBC, Union Pay samt Swish.
G’Old Atelier förbehåller sig rätten att kontrollera kortinnehavarens adress, kortets giltighet samt att säkerställa att det finns täckning för hela beloppet. G’Old Atelier förbehåller sig även rätten att neka ett köp.
För föremål som skickas till oss krävs full betalning när arbetet är slutfört, i förskott och innan föremålet returneras.
Vid personlig leverans ska betalning ske i samband med återlämning av det restaurerade föremålet, under bokad tid.
Betalningspåminnelse och Dröjsmål
Vi förbehåller oss rätten att hålla inne eller avbryta leverans om betalning inte mottagits i sin helhet. Vid utebliven betalning inom 30 dagar tillkommer dröjsmålsavgift och rättsliga åtgärder kan vidtas.
Varumärkesansvar
G’Old Atelier är ett oberoende företag specialiserat på professionell restaurering och försäljning av förädlade lyxläder via partnerplattformar. Vi har ingen officiell koppling till, eller godkännande från, några lyxmärken om inget formellt partnerskap finns. Alla varumärken, produktnamn och logotyper tillhör respektive ägare.
Företagsinformation
G’Old Atelier AB
Tavastgatan 48
118 24 Stockholm, Sverige
Org.nr: 559466-5001
VAT nr: SE559466500101
Frakt och Leverans
Frakt av föremål för restaurering till G'Old Atelier
Frakten av föremål till G’Old Atelier för restaurering sker på kundens bekostnad och måste ordnas inom 30 dagar efter att offerten mottagits. Om denna tidsfrist överskrids förbehåller sig G’Old Atelier rätten att utfärda en ny offert.
Vid önskemål kan G’Old Atelier tillhandahålla en fraktetikett till kunden mot en extra administrationsavgift. Information om dessa avgifter finns under ”How to G’Old”.
Kunder måste följa våra fraktanvisningar som anges på vår hemsida under ”Fraktanvisningar”.
När restaureringen är klar och full betalning har mottagits, behandlar och skickar G’Old Atelier föremålet inom två (2) arbetsdagar.
Vid frågor om fraktproceduren eller kostnader, vänligen kontakta oss innan du skickar ditt föremål.
Frakt av restaurerade föremål till kund
Inrikesfrakt
Alla inrikes försändelser hanteras av PostNord.
Den inrikes fraktavgiften anges i ditt kostnadsförslag.
Om du önskar försäkrad leverans måste detta begäras innan du betalar för restaureringstjänsten. Extra avgifter för försäkrade försändelser tillkommer, enligt informationen på vår webbplats: How to G’Old-Fraktalternativ
För att kunna kräva ersättning via försäkringen måste du kunna uppvisa originalkvitto. Utan värdebevis ansvarar PostNord inte för förlust eller skada vid REK (rekommenderad) försändelse.
Internationella försändelser
Internationell frakt erbjuds på begäran och prissätts separat enligt offert.
Om du föredrar att använda en annan leveranstjänst, vänligen meddela oss detta innan du lägger din beställning.
Vi rekommenderar starkt att internationella försändelser skickas med ett försäkrat och spårbart fraktalternativ. Spara alltid ditt fraktkvitto för referens.
Om du har några frågor kring frakt eller försäkring, vänligen kontakta oss innan du lägger din beställning.
Paket som returneras som icke levererbara
Vid utskick av det restaurerade föremålet har kunden fjorton (14) dagar på sig att hämta ut paketet från angiven utlämningsplats. Om paketet inte hämtas ut inom denna period returneras det till G’Old Atelier. Kunden blir då skyldig att betala en avgift på 250 SEK för att täcka frakt- och administrationskostnader i samband med returen.
Dörr-till-dörr-upphämtning i Stockholm (tjänsten har upphört)
Tjänsteomfattning och Plats
Upphämtning av föremål för restaurering ska uteslutande ske personligen av den kundutsedda restauratören. Upphämtning erbjuds endast inom Stockholms innersta tullområden (“Tullområden”). För upphämtning utanför dessa områden måste kunden kontakta G’Old Atelier innan bokning görs.
Bokning och avgifter
Avgiften för dörr-till-dörr upphämtning och leverans ska betalas vid bokningstillfället via bokningsapplikationen på G’Old Ateliers webbplats (“Boka upphämtning”). Bokningsavgiften startar från 250 SEK per bokning. Flera föremål kan lämnas vid samma upphämtningstillfälle.
Felaktiga bokningar
Om en bokning görs för en plats utanför Stockholms tullområden utan att G’Old Atelier har kontaktats i förväg, kommer kunden att informeras om upphämtningen kan genomföras. Om upphämtningen godkänns och bekräftas, är upphämtningsavgiften en icke avdragsgill kostnad på 250 SEK.
Ändring av bokning
Kunden har rätt att omboka en upphämtningsbokning via bokningsapplikationen ”pick-up service” fram till tjugofyra (24) timmar före den schemalagda upphämtningen.
Avbokning av upphämtningsbokning
Om kunden önskar avboka en upphämtning och istället välja att skicka föremålet till G’Old Atelier, dras upphämtningsavgiften av från slutfakturan vid återlämning av det restaurerade föremålet. Om kunden vill avboka en upphämtning utan att därefter skicka föremålet till G’Old Atelier, måste en avbokningsbegäran skickas till helloyou@g-oldatelier.se. I sådana fall återbetalas upphämtningsavgiften till kunden, med avdrag för en administrativ avgift på fyra procent (4%).
Allmänna villkor
Alla upphämtningsarrangemang sker i mån av tillgänglighet och måste bekräftas via det officiella bokningsformuläret på G’Old Ateliers webbplats. G’Old Atelier förbehåller sig rätten att ändra eller neka upphämtningsförfrågningar efter eget gottfinnande.
För ytterligare information eller förtydliganden kring upphämtningstjänsten rekommenderas kunden att kontakta G’Old Atelier innan bokning sker.
Dörr-till-dörr-leverans i Stockholm (tjänsten har upphört)
Tjänsteomfattning och Plats
Personlig leverans av restaurerade föremål från G’Old Atelier erbjuds endast till adresser inom Stockholms innersta tullområden (“Tullområden”). Leverans utanför dessa områden kan begäras via helloyou@g-oldatelier.se. Om den tilldelade restauratören godkänner leverans till en adress utanför de inre tullområdena, får kunden en länk för att boka leveransen via vårt bokningssystem till en kostnad av 250 SEK.
Krav för personlig leverans
Leverans ska ske personligen och endast till den person som beställt restaureringstjänsten (“beställaren”). Beställaren måste vara närvarande på den överenskomna leveransplatsen och vid den avtalade tiden för att ta emot föremålet.
Om beställaren önskar utse en annan person att ta emot leveransen eller ändra leveransadressen, måste G’Old Atelier skriftligen meddelas om den alternativa mottagarens fullständiga namn och/eller nya leveransadress minst två (2) timmar före den planerade leveranstiden. Om beställaren inte dyker upp vid tiden för leveransen eller inte lämnar sådan information kan leveransen skjutas upp eller ställas in efter G’Old Ateliers eget gottfinnande. Vid sådant fall får kunden en länk för att boka om leveransen via vårt bokningssystem till en kostnad av 250 SEK.
Förvaringspolicy och upphämtning av färdiga varor
På grund av begränsat förvaringsutrymme måste varor hämtas inom två (2) veckor från det datum då kunden har fått meddelande om att de är klara för upphämtning.
Om en vara inte hämtas inom denna tidsperiod och ingen förhandsinformation ges, tillkommer en förvaringsavgift på 250 SEK per vecka.
Om varor förblir ohämtade sex (6) veckor efter det första meddelandet är företaget inte längre ansvarigt för att återlämna föremål som lämnats i vår ateljé.
Kunder som förutser svårigheter att hämta sina varor inom utsatt tid måste kontakta oss så snart som möjligt för att diskutera alternativa arrangemang.
Företaget förbehåller sig rätten att tillämpa förvaringsavgiften och ansvarar inte för overhämtade föremål efter sex veckor.